Verplichte vrije dagen voor mkb personeel
Als mkb-ondernemer wil je een werkplek creëren waar werknemers gemotiveerd, gezond en productief blijven. Een belangrijke factor om dit te bereiken is het regelen van vrije dagen. Dit geldt niet alleen vrije dagen maar ook vakantie en feestdagen vrij als mkb. In deze blog vertellen we je meer wat de verplichte vrije dagen zijn voor mkb-personeel en wat de rechten van werknemers hierin zijn.
Gaan verplichte vrije dagen van je vakantiedagen af?
Dit hangt af van de afspraken die in de cao of arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd. In sommige gevallen worden verplichte vrije dagen, zoals collectieve sluitingsdagen, in mindering gebracht op het vakantiesaldo. Dit betekent dat werknemers minder dagen overhouden voor vrije opname. Werkgevers mogen dit echter niet zomaar doen en moeten dit duidelijk communiceren. In veel bedrijven worden nationale feestdagen niet afgetrokken van de wettelijke vakantiedagen, maar dit kan verschillen per sector of bedrijf.
Verplichte vrije dagen tijdens ziekte
Als een werknemer ziek is op een verplichte vrije dag geldt in principe dat deze dag als verlofdag telt. Het kan zijn dat het anders is afgesproken in de cao of arbeidsovereenkomst.
Dit betekent dat een werknemer geen vervangende vrije dag krijgt als hij of zij op een officiële feestdag ziek is. Als een bedrijf collectieve verlofdagen gebruik van maakt en deze in mindering worden gebracht op het vakantiesaldo. Dan mag een werkgever dit niet doen als de werknemer ziek is. Ziekte mag namelijk geen invloed hebben op het recht op wettelijke vakantiedagen.
Wanneer werknemers werken op feestdagen kunnen zij recht hebben op een extra vergoeding. Deze toeslag is een erkenning voor hun inspanningen buiten reguliere werktijden. Het is essentieel dat deze afspraken duidelijk worden vastgelegd in de arbeidsovereenkomst of cao om transparantie en eerlijkheid te waarborgen.