Je financiën als beginnende onderneming
Ben je druk aan het zoeken op Tarool voor de beste budgettips? Dan is de eerste stap om je financiële doelen te bereiken, het schrijven van je financiële doelen. Het klinkt misschien niet direct als echt goed financieel advies maar eerder als een open deur. Toch slaan veel nieuwe ondernemers deze stap over omdat ze niet weten waar ze moeten beginnen of denken dat ze het later wel kunnen doen. Het voor je uitschuiven van doelen zal je in deze gevallen echt niet helpen. Door een financieel plan te maken, dwing je jezelf echt om goed na te denken over waar je op dit moment staat met je bedrijf, waar je naartoe wilt en hoe je dit moet gaan doen. Bovendien helpt het je ook om betere beslissingen te nemen in moeilijke situaties en herinnert je mogelijk beter aan het grote geheel wanneer je vastloopt in je dagelijkse routine.
Vergroot je netwerk en zoek mentors
Over het algemeen geldt: hoe groter het netwerk van je bedrijf, hoe beter. Iedereen die je ontmoet kan mogelijk financieel advies geven, partner of klant worden. Vooral in het begin kun je kosten besparen door je tijd en vaardigheden als betaalmiddel te gebruiken, en bijvoorbeeld door te gaan voor herplaatsen honden klein. Op deze manier bespaar je kosten. Daarnaast is het nuttig om met mensen te praten die soortgelijke bedrijven hebben of dergelijke bedrijven te adviseren. Zij kunnen jou meer financieel advies geven, je vertellen hoeveel geld je nodig hebt of waar je op moet letten bij het maken van beoordelingen. Zij zaten namelijk ooit in precies hetzelfde schuitje, en daardoor zijn ze nu goede mentors!
Ga op zoek naar gratis dingen
Iedereen met een klein bedrijf wil meer tijd en middelen. Gelukkig kun je tegenwoordig vrij ver komen zonder ergens voor te betalen. Neem bijvoorbeeld geen werknemers in dienst en koop geen dure software of andere applicaties totdat je een aantal van de bestaande software en tools zelf hebt uitgeprobeerd. Dan weet je beter wat je precies zoekt. Het is vooral belangrijk om eerst te experimenteren: kijk wat werkt en wat niet, en herhaal het proces. Maak je koffie lekker sterk met voldoende koffie schepjes, want hier heb je je volledige focus voor nodig!
Wacht met de productie en heb geduld
Als je denkt een geweldig product idee te hebben, kan het verleidelijk zijn om vrijwel meteen met de productie te beginnen. Toch kan het je veel geld kosten wanneer je niet eerst grondig onderzoek doet naar het product en de haalbaarheid van je idee. Als je je eigen product gaat maken, is het logisch om het grootste deel van het eerste jaar aan onderzoek en ontwikkeling te besteden. Dit klinkt lang, maar hier heb je uiteindelijk echt profijt van. Als je eenmaal een prototype hebt, is het tijd om te testen of andere mensen het net zo leuk vinden als jij. Door een grondige productvalidatie uit te voeren, zorg je ervoor dat je een product maakt waar mensen voor willen betalen. Zo verspilt je geen tijd, geld en moeite aan een idee dat uiteindelijk toch niet verkoopt.
Geef niet te veel uit aan marketing
Marketing is moeilijk in de vroege stadia van uw bedrijf, vooral wanneer de middelen en ervaring beperkt zijn. Zelfs als je genoeg middelen hebt, is het geen garantie dat je veel geld gaat
investeren in betaalde advertenties. Uit een eerder aanloopkosten onderzoek bleek dat bedrijven die in het eerste jaar onwijs veel aan marketing besteedden, een lagere omzet hadden. De vuistregel is om in het eerste jaar 5-8% van je totale budget aan marketing te besteden. Zorg er dus voor dat je je geld wijs investeert in de juiste dingen, en niet zomaar geld uitgeeft zonder goed na te denken.