Digitale marketing
bijgewerkt op

WAT IS BACKLINK?

Backlink is een link op een eigen website die doorverwijst naar een externe website. Goede backlinks zorgen ervoor dat een bedrijf een goede positie heeft in zoekmachines, bijvoorbeeld in Google. Wanneer dit consistent en op de juiste manier wordt gebruikt, krijgt uw bedrijfsdomein steeds meer beter zicht en een beter gezag. Een backlink moet dus wel van kwaliteit zijn om het domein te verhogen. Er kan een tool gebruikt worden om uw backlink te controleren. Bijvoorbeeld op hoeveel backlinks u heeft en de verdere prestaties hierin. Het is dus belangrijk om uw backlink te blijven controleren op de kwaliteit ervan. U zult ook wel eens de term linkbuilding terugvinden: linkbuilding is namelijk het op een plaats bij elkaar brengen van backlinks.

Hoe komt u aan backlinks?

Er zijn verschillende manieren om aan backlinks te komen. Bijvoorbeeld door het laten schrijven van gastblogs, waardoor blog fans nieuwsgierig worden tijdens het lezen en een poging wagen. Maar ook (blog)influencers inschakelen hiervoor is een optie. U kunt ook een link ruilen met andere websites, dan heeft u beiden er een voordeel aan. Daarbij is het schrijven van waardig content waarin de link wordt verwerkt ook een optie. Ook het gebruik van social media kan u hierbij mogelijkheden geven.

Ontwikkelingen op het gebied van backlinks

Als we het hebben over ontwikkelingen op het gebied van SEO en backlinks trends, moet u rekening houden dat deze strategie en trends jaarlijks veranderen. Het is dus goed om elk jaar in de gaten te houden welke nieuwe ontwikkelingen zich voordoen. Een van de belangrijke trends om over na te denken is het origineel onderzoeken van je doelgroep en uw gewenste klant. Begrijp eerst je klant, voordat je ze wil bereiken. Daarnaast moet u rekening houden met dat backlinks erg competitief zijn, het is lastig om goed te onderscheiden. Focus dus op de kwaliteit ervan en het onderscheiden van concurrentie.

Een ander trend om te onthouden is dat klassieke persberichten niet of niet goed meer werken in de huidige tijdperk. De kwaliteit hiervan is vaak erg laag. Daarnaast het gebruik van zogeheten no-follow-links in plaats van follow-links komt steeds meer naar voren. Tot slot de ‘cold-outreach’ strategie, waarbij het doel is om B2B klanten te werven. 

Voor en nadelen van backlinks

Een van de voordelen van een backlink is dat het erg belangrijk is op het web en het daarom goed werkt. Een nadeel van het gebruik van een backlink is dat het alleen werkt als het echt van kwaliteit is, anders is het erg lastig om er succes mee te hebben. Een backlink kan een rol spelen bij het verbeteren van de organische zoekresultaten van uw website. Ook is het kopen van een backlink vaak goed betaalbaar.

De nadelen van het gebruik van een backlink is dat er sprake is van een soort manipulatie van de ranking. Google neemt hier geen genoegen mee en kan daarop ‘afstraffen’. Dat spreekt het voordeel dat het goedkoop is eigenlijk ook tegen, gezien u betaald voor een backlink maar Google dit hindert met gevolgen van dien. Ook mag je van Google niet aan linkruil doen voor je bedrijf.